A műtárgyak esztétikai értékükön túl fontos kordokumentumok is egyben. Egy adott időszak kultúrájáról, történelméről, művészeti törekvéseiről tanúskodnak. Ahhoz viszont, hogy kiállják az idő próbáját, szakszerű gondoskodásra szorulnak. Ez az összetett feladat a restaurátorok hatásköre, akik nagyfokú művészeti, stílustörténeti és technikai tudással felvértezve óvják emlékeinket. Az idei Műtárgyak Éjszakáján kiemelt figyelmet szenteltünk a restaurálásnak, mivel úgy gondoljuk, hogy a kérdéskör a gyűjtők és a művészet iránt érdeklődők számára egyaránt fontos és érdekes lehet.
A restaurátorokon rendkívül sok minden múlik, mégis viszonylag keveset hallunk róluk. Az utóbbi időben a nemzetközi sajtót lázban tartotta a Leonardo da Vincinek tulajdonított festmény, a Salvator Mundi aukcionálása, ami minden korábbi rekordot megdöntött a maga több mint 118,5 milliárd forintos eladási árával. Tekintsünk el attól, hogy sokan megkérdőjelezték a műtárgy eredetiségét. Kétségtelen, hogy a kép rendkívüli árához nagyban hozzájárult az ügyes kezű restaurátor, Dianne Dwyer Modestini, aki tökéletesen tükrözte munkájában a Leonardóra jellemző légies, füstszerű festésmódot (sfumato). A mesterek védjegyeinek, ecsetkezelésének ismerete kulcsfontosságú a restaurátorok munkájában. Természetes, hogy a körülbelül 500 éves műalkotás számos javításra szorult, a szakértők körülbelül 10 százalékra teszik a képen belül a restaurált részek arányát. Láthatjuk, hogy ez cseppet sem vont le a festmény értékéből, sőt. A gyakran hányattatott sorsú műalkotások túlélési lehetősége a precíz restaurálás. Itthon 2005-ben került Budapestre egy festmény, amelyről bebizonyosodott, hogy Tiziano munkája. A Mária gyermekével és Szent Pállal című képről és a restaurálási folyamatról a Magyar Restaurátorok Egyesületének elnöke, Szentkirályi Miklós tart előadást június 9-én.
Tiziano Vecellio: Mária gyermekével és Szent Pállal, 1510 k.
Csontváry Kosztka Tivadar az egyik legnépszerűbb festőnk. Stílusa, témái és színhasználata mind felismerhetővé teszik a műveit, amelyekből viszonylag keveset ismerünk. Aukcióra ritkán kerülnek képei, ha mégis, akkor viszont magas áron kelnek el. Az életműben nem sok az olyan mű, amelyen kifejezetten az emberábrázolás dominálna. A Hermann Ottó Múzeum tulajdonában lévő Öreg halász című festmény a ritka kivételek egyike. A kép számos kiállításon szerepelt, sokat utazott, ez pedig állapotromlással is járt, a hordozóvászon elöregedett, a festékrétegek meglazultak. Tavaly azonban, több mint 50 év után ismét restaurálták a festményt. A munkát végző Dicső Ágnes restaurátor bemutatja a helyreállítás fázisait, valamint a festő különleges anyaghasználatát és egyedi alkotómódszerét is.
A műtárgyak utaztatása egyrészt örvendetes dolog, hiszen így a közönség megismerheti őket, ugyanakkor nyílt titok, hogy mozgatásuk gyakran az állapotuk kárára történik. A szállítás rendkívül komoly előkészületeket igényel. Különösen igaz ez akkor, ha nagyméretű vásznakról van szó. Olyan extrém esetekről is hallhatunk Gippert László előadásában, amilyen például Munkácsy grandiózus festményeinek a szállítása. Továbbá a szakember a restaurálás folyamatát egy 13. századi táblaképen is ismerteti majd. Bővebb információ itt.
Változó világ, változó restaurátori feladatok
Nemcsak 20 századi vagy annál korábbi művek szorulnak restaurálásra, hanem a kortárs munkák is. Különösen izgalmas kihívás ez a restaurátorok számára, hiszen itt még nincsenek bevált receptek, ráadásul gyakran különleges az anyaghasználat is. A műgyűjtők számára rendkívül fontos, hogy megfelelő szakembert találjanak, aki a legújabb műalkotások állapotmegóvását segíti. Hazánkban is egyre gyakoribb a befektetés céljából való műtárgyvásárlás, a befektetés tartósságához viszont elengedhetetlen a restaurálás. Kovács Krisztián a kortárs restaurálás hazai helyzetéről tart előadást június 8-án.
A kézműves lámpakészítés folyamata
A Műtárgyak Éjszakáján a résztvevőknek lehetőségük lesz bepillantást nyerni különböző restaurátor-műhelyek életébe is. Papír- és fotórestaurálásról is szó lesz, illetve a kézműves lámpakészítés, restaurálás folyamatával is megismerkedhetnek a látogatók.
Megnyitja kapuit a Képzőművészeti Egyetem 70 éves Restaurátor Tanszéke, ahol a jelenleg dolgozó restaurátoraink is tanultak. A műhelylátogatásokról további információt itt talál.
Amennyiben még maradnának kérdései a restaurálással kapcsolatban, felteheti őket Országh Borbála festményrestaurátornak, aki a leggyakoribb festmény- és keret hibákba, illetve azok restaurálási lehetőségeibe is beavatja a hallgatóságot. Jelentkezés és információ itt.
műtárgy.com