Műtárgyhamisítási botrányok és lehetőségek a replikák felismerésére
2018. május 17. írta: Járfás Eszter

Műtárgyhamisítási botrányok és lehetőségek a replikák felismerésére

A műtárgyhamisításnak óriási hagyománya van. A piacon rengeteg replika kering, sokszor ügyes kezű másolók precíz remekei, máskor esetlen, de az avatatlan szemek megtévesztésére alkalmas tákolmányok. Időről időre újabb hamisítási botrányokról értesülünk a sajtóból. Az idei Műtárgyak Éjszakáján izgalmas műtárgyhamisítási eseteket hallhatnak a látogatók, valamint tippeket kaphatnak és trükköket leshetnek el a szakemberektől, hogy felismerhessék a másolatokat.

471412224_wide-2936c3ff51e6f685d1d38b0b2424ebc656781787-s800-c85.jpg

Egy látogató Jean-Honore Fragonard Fiatal nő c. festményének replikáját szemléli (Az eredeti a bal oldalon látható)

Április végén kapott szárnyra a hír, hogy az Elne nevű francia városkában található Terrus Múzeum gyűjteményének  több mint a fele hamis festményekből áll.

A múzeum már két évtizede vásárolta Étienne Terrus alkotásait, aki a város szülötte volt. Elne körülbelül 160 ezer eurót költött a képekre. A múzeum épp az újranyitás küszöbén állt egy renoválást követően, amikor egy helyi művészettörténész e-mailben kapott képek alapján rájött, hogy valószínűleg nem eredetiek a festmények. A kollekciót megvizsgálva, szakértőkkel konzultálva pedig arra jutott, hogy az intézmény 140 festményéből 82 hamis. A legtöbb hamisítványt 2013 után vásárolták, és még nem voltak kiállítva, viszont a művészettörténész szerint 10-15 kiállított műalkotás is replika volt.

800px-elne_01.jpg

Étienne Terrus: Vue d'Elne (egy, a múzeum tulajdonában lévő eredeti kép)

A dolog érdekessége, hogy több festmény olyan dolgokat is ábrázol, amelyek Terrus halála (1922) utániak, például egy vártornyot, ami 1950 után épült. A felfedezés valóságos sokként érte a városka lakóit. Az ügyben jelenleg nyomozás folyik.

Tavaly tavasszal a genovai Palazzo Ducale-ban óriási sikere volt a Modigliani festményeiből rendezett tárlatnak, amelyre tízezrek látogattak el.  Egy toszkánai műértő hatására azonban felmerült a gyanú, hogy a képek ügyes hamisítványok. A kiállítást júliusban bezárták, a képeket pedig átadták a szakértőknek. Idén januárban megállapítást nyert, hogy a kiállított 21 mű 1 kivételével mind hamisítvány. Egy Modigliani-szakértő, Marc Restellini szerint legalább 1000 Modigliani-kópia kering a világban.

telemmglpict000150934552_trans_nvbqzqnjv4bqpvlberwd9egfpztclimqfyf2a9a6i9ychsjmeadba08.jpeg

A Palazzo Ducale-ban kiállított egyik kép

Mondanunk sem kell, hogy a Genovában bemutatott képek, amelyek egykoron több tízmillió fontot értek, mára nem érnek egy fityinget sem. A műtárgyak világában ez a folyamat számtalanszor végbemegy, nem ritka az sem, hogy a fordított irányba: egy korábban hamisnak vélt alkotásról derül ki, hogy eredeti, és így az ára megsokszorozódik. Erről az érdekes metamorfózisról tart előadást az idei Műtárgyak Éjszakáján Lengyel László művészettörténész. A programról további információ itt.

A XXI. század nagy hamisítási botrányai igen sokfélék, mégis levonhatók belőlük bizonyos következtetések és tanulságok, hogy pontosan mik, egy izgalmas előadás során kiderül. A programról itt talál további részleteket.

A hamisítás a műtárgypiac minden elemére kiterjed: hamisítják a festményt, az üveget, a kerámiát, a porcelánt, a bútorokat, a régi érméket és a listát még hosszasan folytathatnánk. A kulturális intézményeknél sokkal jobban ki vannak téve az utánzat vásárlásának a gyűjtők. Szerencsére azonban a vásárlás előtt számos szakember segítségét igénybe vehetik, például a becsüsökét, akik megállapítják, hogy az adott tárgy eredeti-e vagy sem, illetve felmérik az értékét is. Mindez nagyfokú művészettörténeti és technikai jártasságot kíván. Amennyiben belekóstolna a műtárgybecslés izgalmas világába, a Műtárgyak Éjszakáján megteheti, további információt itt talál.

Hazánkban nagy népszerűségnek örvendenek a Zsolnay-kerámiák, azonban nem árt, ha tudjuk, hogy ezek a tárgyak is az ügyes másolók célpontjait képezik. Hogy mire kell figyelnünk és hogy milyen hamisítási trükkök léteznek a Zsolnay-kerámiák esetében, azt mind megtudhatjuk Vaja László előadásából, amelyről itt olvashat részletesebben.

Egyre általánosabb jelenség, hogy a jelenleg is használatban lévő pénzeket már kevésbé tudják hamisítani a fejlődő pénzbiztonsági intézkedéseknek köszönhetően, azonban a régebbi, történelmi pénzek hamisítása virágzik. Ez óvatosságra készteti a numizmatika szerelmeseit. A gyűjtőknek érdemes megtanulniuk néhány trükköt, amelyek segítenek eligazodni az eredeti és a hamis példányok között. A Műtárgyak Éjszakáján ehhez profi szakemberektől kaphatnak tanácsot az érdeklődők, sőt, a saját gyűjteményből be is vihetnek darabokat, amelyeket a szakértő helyben megvizsgál. A workshopról itt olvashat bővebben.

Az eredetiségvizsgálatkor a szakértők nem hagyatkozhatnak pusztán a szemükre. A modern technológia segítségével sokkal biztosabban ítélhető meg egy műtárgyról, hogy hamis-e vagy sem. Az új vizsgálati módszerek bepillantást engednek a festmények azon rétegeibe is, amelyek a szemnek láthatatlanok. A használatukkal a festő gondolkodásához, munkamódszeréhez is közelebb kerülhetünk. Azok, akiket érdekelnek a legújabb módszerek, egy érdekes előadás során ismerhetik meg őket, Sajó István előadásában. Az eseményről további információ itt.

A hamisítással, az eredetvizsgálattal és az értékbecsléssel nem csak a gyűjtőknek érdemes megismerkedniük, hiszen az, hogy megtanuljuk kiszúrni a hamisítványt egyúttal azt is jelenti, hogy sokkal jobban megismertük az eredetit is.

 

Szerző: műtárgy.com

A bejegyzés trackback címe:

https://mutargy.blog.hu/api/trackback/id/tr3313902934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása