A XVII. századi festészet egyik legkiválóbb alakja, a németalföldi Jan Vermeer ugyan kevés festményt hagyott az utókorra, ám azok óriási hatással voltak a művészekre, műalkotásokra, valamint a mindenkori műkedvelőre is. Művei ikonikussá váltak a művészettörténetben, legfőbb ismertetőjegyük a titokzatosság - ez alól a Leány gyöngy fülbevalóval sem kivétel.
Jan Vermeer van Delft: Leány göngy fülbevalóval, 1665 körül
Ezt a titokzatosságot igyekszik feloldani az az idén februárban indult kutatómunka, amelyet a hágai Mauritshuis múzeum – ami 1881 óta ad otthont a festménynek - kezdeményezett, és amelynek célja, hogy különféle eljárásokon keresztül tudjunk meg többet a mű hátteréről, az elmúlt évszázadokban átélt sorsáról. A kutatásnak találóan a „Leány reflektorfényben” címet adták.
A február 22-én indított, két héten át tartó kutatást Abbie Vandivere, a múzeum állagmegóvásért felelős szakembere vezeti. Különböző területekről érkező technikai berendezések hada segíti a feltárást: optikai és röntgenes képalkotó eszközök használatával próbálnak eddig fel nem tárt részletekre bukkanni a „Leány” 350 éves pigmentjei között. A kutatás minőségét garantálja a technikai felszerelésen túl a nagy tudású szakemberek jelenléte, így a világ számos tájáról - a washingtoni National Gallery of Art-tól kezdve az amszterdami Rijksmuseumig - érkező kutatók, a szakma legjobbjai foglalkoznak éjt nappallá téve, két héten át a képpel, hogy minél részletgazdagabb képet kaphassanak a műről.
Mivel a múzeumot átlagosan évi 400 000 látogató keresi fel, felmerülhet a kérdés, hogy a messzi földről idelátogató érdeklődő, aki esetleg csak a „Leány” miatt kerekedik útnak, mivel lesz kárpótolva. Mindenki szerencséjére, a szervezők gondoltak erre, így a vizsgálat során a mű nem hagyja el a Mauritshuis falait: a kutatást élőben közvetítik a múzeum XVIII. században díszített „Arany termében”, ahol egyúttal a festményt is vizsgálják egy külön erre az alkalomra épített üveg térben. Ezenkívül külön érdekesség, hogy a festmény egy holland cég által létrehozott háromdimenziós mása egy hozzá készített festőállványon szintén ki van állítva a teremben.
A végső cél egy olyan, több rétegből álló, navigálható, nagy felbontású reprodukció, mely segíthet választ adni a ma, illetve a holnap szakemberei, rajongói számára. Így talán idővel többet elárul majd magáról a Leány gyöngy fülbevalóval a kíváncsi szemek számára.
Szerző: Hoffer Zoltán, műtárgy.com
Forrás: The New York Times