Az aukciósházak is egyre inkább az online piacra figyelnek
2016. január 19. írta: kristofkristofkristof

Az aukciósházak is egyre inkább az online piacra figyelnek

Az online kereskedelem térhódítása az elmúlt években a műtárgypiacot is megmozgatta. Aműtárgy.com legfrissebb cikkében az Artsy nyomán arra keresi a választ, hogy hogyan alkalmazkodnak az aukciósházak a digitális világhoz.


Ahogy minden ember egyre több időt tölt a számítógépe, tabletje és okostelefonja képernyője előtt, az aukciósházak is egyre nagyobb figyelmet fordítanak az online licitálás lehetőségeinek megteremtésére. Ma már a műgyűjtők minden csoportja és generációja böngészi az online katalógusokat, és licitál is az online felületeken (egyre gyakrabban appokon keresztül), és nem csak az olcsóbb műalkotásokra. Ennek következtében minden előretekintő aukciósház igyekszik felkínálni a telefonos és személyes licitáláson túl az online részvétel lehetőségét is a műgyűjtőknek.

Amerikában 2015 második negyedévében 84 milliárd dollár volt a teljes online kereskedelem volumene (ami 14%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest). Az online terjeszkedés következtében az aukciósházak már nem csak a szokásos gyűjtőiket érhetik el könnyebben, hanem akár olyanokat is, akik nem is vennének műalkotást, ha nem tehetnék meg ezt online.

2014-ben az online műkereskedelem volumene 3,3 milliárd dollár volt, ami 32%-os növekedést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ez a növekedés pedig nem jöhetett volna létre, ha a világ három legnagyobb aukciósháza, a Phillips, a Sotheby's és a Christie's nem fókuszált volna egyre jobban az online piacokra is.

A Phillips az elmúlt egy évben kezdte megerősíteni az online jelenlétét egy saját online aukciós rendszert fejlesztve. Ősszel mutatták be az online licitterüket, ahol a vevők jelen időben licitálhatnak. Ugyancsak ősszel készült el az iOS-ra írt applikációjuk, amivel már mobilról is lehet licitálni. 2015 őszén összesen 9 millió dollár értékben adtak el online műtárgyakat, az online licitálásra regisztrálók száma egy év alatt 120%-kal nőtt, és az online aukciókon résztvevők 41%-a új vevő volt a Phillipsnél.

A saját platformjukon túl a Phillipsnél az eBay-jel is együttműködnek, és eddig hat aukciót tartottak az eBay felületein. Mindazonáltal a Phillips saját aukcióinak mindig van személyes formája is, tisztán online saját aukcióval még nem próbálkoztak, azonban ezt is tervezik. Sőt, az aukciósháznál azzal a szokással is szakítani terveznek, hogy online csak az olcsó és középkategóriás műtárgyakat hirdetik meg, mivel úgy érzik, hogy ma már a legdrágább műalkotásokért is egyre inkább hajlandóak a vevők online licitálni.

Bár a Sotheby's nem volt az online aukciók elindítói között, azonban most már külön figyelmet fordítanak arra, hogyan lehet ezen az úton is új vevőköröket elérni. A nagy aukciósházak közül ők készítettek először applikációt az Apple TV-re, az eBay-jel pedig még tavaly áprilisban kezdtek együttműködni, és ezen a felületen legfeljebb 25.000 dollár értékű műalkotásokat kínálnak eladásra.

Az elmúlt évben a Sotheby's online licitálóinak a száma 65%-kal, az online vásárlóinak száma 41%-kal míg az online eladott tételek száma 47%-kal nőtt. Két, kizárólag online térben megtartott aukciójuk pedig kiemelkedő, 99%-os eladási arányt hozott, ami bíztató jel az online árverések jövőjét illetően.

Az aukciósházak is egyre inkább az online piacra figyelnek

 

A Sotheby's-nél tavaly áprilisban online felületen vették meg 3.250.000 dollárért ezt a gyémántgyűrűt. (Forrás: Sotheby's).



A Christie's a két versenytársánál jóval korábban és határozottabban lépett fel az online piacokon. Ők már 2011 óta aukcionálnak ingatlanokat kizárólag az online térben, az első mobil appot 2009-ben már elkészítették, és az elmúlt években pedig 20 millió dolláros fejlesztést hajtottak végre a digitális infrastruktúrájukban.

A Christie's 2015-ben nyolcvan, csak online felületen folyó árverést tartott, és az e-eladásaik 36%-át mobilon keresztül bonyolították le. A 2014-ben bemutatott online táska- és óraboltjuk pedig egyértelműen az újabb vásárlócsoportok bevonását szolgálja. 2015 első felében a Christie's e-kereskedelmi felületeit meglátogatók 74%-a új ügyfélnek számított, míg az összes vevőjük 16%-a érkezett az online térből.

A kulcskérdés persze minden aukciósház számára az, hogy hogyan lehet ezeket az online utakon elért vásárlókat megtartani, illetve a magasabb árkategóriák felé terelni. Az a tény azonban, hogy a Sotheby's tavaly online adott el egy 3,25 millió dolláros ékszert, azt mutatja, hogy a kihívás koránt sem lehetetlen.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mutargy.blog.hu/api/trackback/id/tr398285786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása