A 2015-ös évnek a nemzetközi műtárgypiacokon nem volt olyan egyértelmű trendje, mint a korább éveknek, ezért is nyitottabb kérdés, hogy mire lehet számítani 2016-ban. Az Art Newspaper cikke nyomán a műtárgy.com most öt olyan előrejelzést mutat be, melyek alapvetően befolyásolhatják a műtárgypiacot 2016-ban.
1. Leépítések az aukciósházaknál
A nemzetközi aukciósházak a karácsonyi árverések lefutása után a költségeik ésszerűsítésébe fogtak. A Sotheby's egy önkéntes leépítési programot hirdetett a dolgozói számára, ami a tervek szerint az alkalmazottak 5%-át fogja érinteni. A lépés érthető is, mivel a cég árfolyama egy év alatt 30%-ot zuhant. Mindazonáltal várhatóan több, a két vezető aukciósházat elhagyó szakértő köthet ki a Phillips-nél, ahol új alkalmazottakat keresnek.
2. Leáldozóban a műtárgypiaci kezesség?
2015-ben számos aukciósház vállalt garanciát a legnagyobb eladóik felé egy bizonyos minimum árra, és ezzel sokszor meg is égették magukat. A három legnagyobb aukciósház a novemberi árverésekkel kapcsolatosan összesen 1 milliárd dollárnyi kezességet vállalt, ami még a nemzetközi műtárgypiacon is döbbenetes összeg. Vannak esetek, amikor jól járnak ezzel a konstrukcióval az aukciósházak is, de például a Sotheby's a Taubman-gyűjteményért vállalt 515 millió dolláros kezességét egyáltalán nem biztos, hogy eléri a gyűjtemény eladási áraival. Valószínű, hogy a Sotheby's és a Christie's hátrébb lép ezen a gyakran veszteséges piacon, és inkább a Phillips fogja kihasználni ezt a konstrukciót, hogy nagyobb piaci részesedést szerezzen.
3. Szűkülhetnek az európai művészeti vásárok lehetőségei?
Az elmúlt években a művészeti vásárok gombamód szaporodtak az egész világon, de most az európai vásárok járhatnak rosszabbul. A terrortámadások sok amerikai vevőt visszariaszthatnak az Európába utazástól, ami leginkább a globális piacra játszó vásárokat, mint a hollandiai TEFAF-t érintheti negatívan.
4. A luxus és az élmény lesznek a kulcsfogalmak?
Várhatóan a luxusruhák és kiegészítők, egyedi technológiai készülékek és a műtárgyak piacai egyre közelebb kerülnek egymáshoz. A New York Times 2014-ben az Art Basel Miami Beach idején rendezett a városban egy International Luxury című konferenciát, 2015-ben pedig csak a párizsi terrortámadások miatt maradt el a Versailles-ba tervezett helyszín.
Természetesen a műtárgypiac mindig figyelemmel szokta kísérni, hogy mi történik a luxus- és divatcikkek piacán. Emellett az aukciósházaknak már nem csak terméket, hanem élményeket is kell kínálniuk: így egyre nagyobb hangsúly helyeződik az aukciókat megelőző exkluzív megnyitókra és kísérő estélyekre valamint magánvezetésekre.
5. Művészet minden plázában?
2015-ben megfigyelhetővé vált az a taktika, hogy egyre gyakrabban használják a művészetet a bevásárlóközpontok fényének emelésére. Természetesen ez a trend sem a semmiből született, Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiájának első két darabja a 20. század elején például a philadelphiai Wanamaker áruházban volt kiállítva a böjti és húsvéti időszakban.
Ma már a kínai K11 pláza "művészeti plázaként hirdeti magát", és ez működhet is, mivel az eddigi két központjuk mellett még 17 megnyitását tervezik. Ez a trend 2016-ban is valószínűleg Kínában fog hódítani, és egyszerre jelenthet új kihívást és lehetőséget is a műtárgypiacnak.