Kerámia hamisítás-mesterfokon
2016. január 25. írta: műtárgy

Kerámia hamisítás-mesterfokon

A műkereskedelemben a legnagyobb titokzatoskodás a hamis tárgyakat övezi. Senki nem szeret beszélni róla, mert attól fél, hogy az lerontaná a boltja vagy a gyűjteménye hitelességét. Pedig akárhogy is szépítjük: nincs olyan ember ebben a szakmában, akit ne csaptak volna már be. A BÁV ezért most felvállalta, hogy megtöri az évtizedes tabut és Mesterkurzust indít, ahol a hamis kerámiák kerülnek reflektorfénybe.

 

 clipboard01A hamisításról beszélve mindenki azonnal a festményekre gondol, pedig nincs olyan műtárgycsoport, ahol ne fordulnának elő csalások. Igaz, ezekről kevesebbet hallunk, noha értékét tekintve egy Zsolnay váza vagy egy Kovács Margit kerámia is gyakran olyan összegért kel el, ami már megmozgatja a hamisítók fantáziáját.

A hamisítás azonban kényes téma. Senki sem szereti bevallani, hogy becsapták. Ezért sajnos a hamis tárgyak nem kerülnek lefotózásra, kiállításra, nincsenek könyvek, gyűjtemények, ahol esetleg az eredeti mellett bemutatva megtanulhatná valaki, mik is az árulkodó jelek. Pedig ha nem beszélünk róla, attól a baj még nem lesz kisebb.

 - A hamisítványok elbizonytalanítják a vevőket, és csökkentik a gyanúba hozott eredeti tárgyak értékét is. - magyarázza Nagy Tamás, a BÁV vezető műtárgybecsüse, az aukciósház vezetője. - A kilencvenes években például elárasztották a piacot a hamis Hummel figurák. Először a nagyobb értékű szobrok kerültek a piacra, de hamar kiderült, hogy bizonyos értékhatár felett a gyűjtők jobban odafigyelnek, esetleg több szakértővel is felbecsültetik az árat és nagyobb a lebukás veszélye. Ezért hát hamar áttértek az olcsóbb, középszerű figurák hamisítására. Ennek hatására az egész piacon eluralkodott a bizonytalanság, és az eredeti Hummel szobrok ára is óriásit zuhant.

 

Nehéz büntetni

A hamisítók óriási kárt okoznak - de nagyon ritkán kerülnek rács mögé a tettükért. Hiszen elég ha annyit mondanak: amikor lemásolták az eredetit, csak a mesterséget akarták megtanulni vele. Ez pedig nem tilos. Ha nem írták alá, és nem kínálták azt eredetiként, a jog betűje szerint ártatlanok.

Arról már, hogy egy élelmes, esetleg tudatlan kereskedő mit mond amikor továbbadja a tőlük származó tárgyat, arról a művész maga már nem tehet és nem is lehet felelős érte.

Más kérdés, hogy milyen szándék vezette például Emil Samsont, a 19. század keramikus fenegyerekét, aki hobbijának tekintette, hogy minden egyes kerámiastílust tökéletesen megtanuljon leutánozni. Virtuóz mester volt - de tény, hogy nyitva hagyta a kiskaput mások becsapására, amikor az általa másolt cég jelzését a máz alá tette - de a saját aláírását már a máz fölé, tehát olyan módszerrel írta alá, ami később könnyedén eltávolítható. Ő játékként tekintett erre, a tárgyak azonban túlélték őt és manapság senki nem meri megtippelni sem, mennyi Samson keringhet más neve alatt a világban.

 

Nem egyszerű meghatározni

A helyzetet ráadásul bonyolítja, hogy maguk a szakértők sem értenek egyet abban, mit nevezünk hamisnak és mit nem. A hagyományos meghatározás, miszerint "haszonszerzési céllal, mások becsapásának szándékával készített tárgy" messze nem fedi le az összes tárgy történetét. Senki nem merné például hamisnak mondani azt a Zsolnay vázát, ami ugyan valóban a gyárban készül - de valójában csak másolata egy fél évszázaddal korábban készült népszerű formának. Ebben az esetben a tárggyal nincs semmi hiba. Eredeti Zsolnay. Ám a hamisítók épp az ilyet szeretik a legjobban, mert egy új pecséttel, jelzéssel könnyedén át tudják alakítani egy korábban készült, drágább darabnak. Az így készült hamisítvány kiszúrásához pedig nem csak jó szem, de tapasztalat is kell.

 

A tanulást soha nem lehet abbahagyni

- A tévedés a szakmai gyakorlat része. - vallja be Vaja László restaurátor, a BÁV kerámia hamisítás kurzusának vezetője, aki 17 éve tanít a BÁV műtárgybecsüs képzésén. - Egyszerűen nem lehet mindent tudni, még sok-sok évnyi tanulás, munka után sem. Én mindig azt mondom a hallgatóknak, hogy nem az a baj, ha az ember nem tud mindent: az a szégyen, ha nem jár utána annak, amit nem tudott. Azt nem ígérhetem, hogy aki elvégzi a hamisításkurzust, azt nem fogja többé becsapni senki. De megmutatom, mit kell néznie, mire kell odafigyelnie, és az biztos, hogy aki végigüli ezt a négy alkalmat, annak ezután sokkal több kételye lesz, ha kézbe vesz egy tárgyat. A szakembereket pedig  mindig fellehet keresni a tárgyak valódiságának, eredetiségének megállapításához.

 

Kerámiahamisítás napjainkban címmel mesterkurzus indul 2016. február 5-én a BÁV Szabad Akadémián.

A tanfolyam díja: 9500 Ft
Az oktatás helyszíne: BÁV Apszisterem (V. ker. Bécsi u. 3., bejárat az ékszerboltból)
További információ és jelentkezés:  koncz.erika@bav.hu, 1-325-2673

További információ: http://www.bav.hu/szabadakademia

A bejegyzés trackback címe:

https://mutargy.blog.hu/api/trackback/id/tr228311890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása