Hugo van der Goes 15. századi oltárképe a kalapács alatt New Yorkban
2017. május 08. írta: Járfás Eszter

Hugo van der Goes 15. századi oltárképe a kalapács alatt New Yorkban

 

A Christie's április 27-ei, New York-ban megrendezésre kerülő aukciójának egyik szenzációja a németalföldi festészet kimagasló egyéniségének, Hugo van der Goes-nak tulajdonított oltárkép.

 

1722.jpg

Hugo van der Goes: A Szűz és a Gyermek Szent Tamással, Keresztelő Szent Jánossal, Jeromossal és Lajossal

 

A Szűz és a Gyermek Szent Tamással, Keresztelő Szent Jánossal, Jeromossal és Lajossal című oltárkép a Metropolitan Múzeumnál volt letétben 1998 óta, mára az egyik legértékesebb 15. századi flamand festmény, ami magánkézben maradt.

A 18. században komoly változtatásokat eszközöltek az oltárképen: a Szűz és a Gyermek alakját Keresztelő Szent Jánoséval együtt eltávolították,a kép centrumában templombelső látványát alakították ki. A változtatások után a  négy szent egészen új epizódot jelenített meg, VII. Henrik és Yorki Erzsébet házasságkötését. A királyné alakját Keresztelő Szent János helyén alakította ki a festő.

 

ff.jpg

Az oltárkép a restaurálás előtt

 

1978 és 1988 között helyreállító munkálatokat végeztek a festményen, hogy jobban tükrözze az alkotó eredeti kompozícióját. A hozzáfestett részeket rendkívül óvatosan eltávolították, és előbukkantak eredeti festett területek. Ekkoriban állapította meg egy művészettörténész, Claus Grimm, hogy az oltárkép Hugo van der Goes alkotása lehet. Elképzelését Peter van den Brink, az aacheni Suermondt Ludwig Múzeum igazgatója is megerősítette.

A festmény különlegessége, hogy az alárajz szabad szemmel is látható. Ez már csak azért is érdekes, mert azt mutatja, hogy a 18. századi drasztikus átalakítást követő restaurálás olyan körültekintően történt, hogy a rajz ezen része egy védő alapozó réteg alatt sértetlen maradt. Grimm szerint az eset történelmi jelentőségű, hiszen néhány kivételtől eltekintve a látható reneszánsz alárajzok ezidáig csak befejezetlen műveken álltak a tudósok rendelkezésére.

Van den Brink az 1470-es évek elejére datálta az oltárképet, összehasonlítva a festő Királyok imádása (Monforte Oltár) alkotásával.

unnamed.jpg

Hugo van der Goes: Monforte oltár, 1470 k. (Gemäldgalerie, Berlin)

Az alárajz kifejezetten plasztikus és finom. Van den Brink szerint a festmény több részletében (az arcok kidolgozása, az alsó végtagok anatómiai megfogalmazása, a színhasználat és a fénykezelés) sok hasonlóságot mutat van der Goes egyik leghíresebb művével, a Portinari oltárképpel, ami a firenzei Uffiziban van kiállítva.

 

540px-hugo_van_der_goes_004.jpg

Hugo van der Goes: Portinari oltár, 1475 k. (Uffizi, Firenze)

 

A Christie's a festmény értékét 3-5 millió dollára becsülte.

 

Forrás: Christie's

Szerző: Járfás Eszter, műtárgy.com

 

Save

Save

Save

A bejegyzés trackback címe:

https://mutargy.blog.hu/api/trackback/id/tr4312456175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása