Becsapják a szemünket, de nincs ellene kifogásunk
2016. október 03. írta: műtárgy

Becsapják a szemünket, de nincs ellene kifogásunk

David Scott Evans Tromp L'oeil (Földimogyoró) című képére a közeljövőben egy aukción lehet licitálni. Első látásra szembetűnő a festmény hihetetlenül precíz, aprólékos kidolgozottsága.

evans_foldimagyoro.jpg

David Scott Evans: Tromp l'oeil (Földimogyoró). Kieselbach Galéria, 53. Őszi aukció,

kikiáltási ár: 3.200.000 Ft

 

 

A realisztikus ábrázolásmód magyarázatát nem kell sokáig keresnünk, elég, ha egy pillantást vetünk a kép címére. Mit jelent tehát a „tromp l'oeil” kifejezés? Tulajdonképpen egy olyan ábrázolási módot, ami a szem megtévesztését tűzi ki céljául.

A megtévesztő, a valóságot tökéletesen bemutató festmény a festők mesterségbeli tudásának jelképe volt évszázadokon át.  Ismert az az antik görög történet, amely a két festő, Zeuxis és Parrhasius vetélkedéséről szól. Zeuxis olyan élethű szőlőfürtöt festett, hogy el kellett róla hessegetni a madarakat, Parrhasius viszont egy olyan valósághű függönnyel rukkolt elő, amelyet versenytársa megpróbált elhúzni. Nem kérdés, hogy ki lett a festői párbaj győztese.

Giorgio Vasari, a kiváló itáliai humanista A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete című művében Giotto-val kapcsolatban említést tesz egy anekdotáról, miszerint a fiatal festő egy portré orrára festett léggyel tréfálta meg mesterét, Cimabue-t, aki bosszankodva próbálta elkergetni az állatot.

Az anekdota igazságtartalma az lehet, hogy Giotto valóban hűen tudta visszaadni a természet formáit. Vasari története azt mutatja meg a számunkra, hogy a legnagyobb dicséret, amivel a festő munkáját illethette az volt, ha azt állította róla, alkotása olyannyira megtévesztette nézőjét, hogy szinte képtelen volt elkülöníteni azt a valóságtól.

Érdekes egyébként, hogy a légy motívum vissza-visszatér a festészet történetében, egyfajta a néző és a festmény dimenzióját áthidaló elemként, ami mintha a mi világunkból érkezve éppen csak megpihenne a képen. Tulajdonképpen a tromp l'oeil lényege ebben rejlik: elhalványítja a két dimenzió közötti szigorú határvonalat.

David Scott Evans festményét szemlélve nehezen tudjuk eldönteni, hogy a törött üveg mögötti földimogyorók a festmény belső világának elérhetetlen részét képezik vagy a mi világunk kézzelfogható objektumai.

 

jarfaseszter

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mutargy.blog.hu/api/trackback/id/tr511762431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása