Talán már el is felejtettük azt a sok tanácskozást és tervezést, ami kedvenc festményünk elhelyezése körül zajlott, vagy épp a családi fényképek kiválogatásának és keretbe rendezésének hosszas folyamatát, és mára a bosszúság helyett nem maradt más, csak az alkotásokban való gyönyörködés. De arra vajon gondoltunk, hogy hogyan óvjuk meg műtárgyainkat a napfénytől, párától vagy a túl melegtől?
Forrás: Architectural Digest
Ha közel állnak hozzánk ezek a tárgyak, gondjukat viseljük, a keretet és az üveget letöröljük, de ha még sokáig szeretnénk megőrizni képeinket, nem árt biztos módszerrel gondozni azokat. Ebben a bejegyzésben 6 tipikus hibát gyűjtöttük össze, amellyel műtárgyainkat a látszat ellenére nem óvjuk, hanem károsítjuk. Kezeljük műtárgyainak ezentúl úgy, ahogy egy múzeumban vigyáznak rájuk!
Üvegtisztító folyadék használata. Soha nem szabad üvegtisztítóval a keretezett műalkotásokat tisztítani. Az üvegtisztító folyadék ugyanis vegyi összetételénél fogva roncsolhatja a festéket és a vásznat is, hiszen az üvegről lefolyó tisztítószer könnyen a keret mögötti résbe folyik. Üvegezett műalkotások esetében az üveget egy száraz ruhával töröljük le, ha nagyon szükséges, a ruha egy sarkát mártsuk vizes-alkoholos folyadékba, és ezzel törölgessük le az esetleges szennyeződéseket.
Fakeret tisztítása bútorpolírozóval. A bútorpolírozó szintén vegyi összetételéből adódóan nem alkalmas antik képkeretek kezelésére. Szemcséivel sértheti a fa fedőrétegét, illetve tönkreteheti a keret aranyozását is. A por eltávolítására a legjobb módszer egy kis méretű, puha sörtéjű ecsettel való törlés, azonban kizárólag száraz ecsetet használjunk, mert a fakereten még a tiszta víz is károkat okoz.
Bejárati ajtó közelében elhelyezni műalkotást. Eredeti festményt bejárati ajtó közelében elhelyezni vétek! A beáramló fény és magas páratartalom hatására a színek kifakulhatnak és apró sérülések keletkezhetnek a felszíni rétegeken. Egy értékes alkotást stabil környezetben helyezzünk el.
Műalkotást tárolni pincében, padláson vagy garázsban. Ezt kétszeresen tilos! A pince dohos, rossz levegőztetésű helyiség, a garázs szintén könnyen penészesedhet a magas páratartalom miatt, a padlás pedig nyáron felforrósodik, és akár egyetlen nap leforgása alatt jelentős hőmérséklet-különbség alakulhat ki. Gondoljunk csak a múzeumokra! Nem véletlen, hogy a kiállítótermekben erősen szabályozott a hőmérséklet, a páratartalom és a fényerő! Amennyiben otthon tárolunk festményeket vagy keretezett fényképeket, legjobb módszer azokat fal felé fordítva a gardróbban vagy a vendégszobában elhelyezni. Ha több darabot is raktározunk, érdemes őket egymástól savmentes táblákkal elválasztani, akár csak egy múzeumban!
Egy ponton rögzíteni festményt a falon. Két hurkon még mindig jobb, mint egyen! Ahelyett, hogy középen, egyetlen ponton rögzítjük a festményt a falon, helyezzünk a keret két sarkába egy-egy D-alakú hurkot, és akasszuk fel a festményt a hurkoknak megfelelő kampókra. Az eljárás egyszerű, a fém hurkok pedig stabilan tartják a festményeket.
Műtárgyak a fürdőszobában. A fürdőszobai környezet a kondenzáció, nedvesség és gőz állandó jelenléte miatt erősen rongáló a műalkotásokra nézve. Azokat a darabokat, amiket sokáig szeretnénk őrizni, egy másik, kevésbé viszontagságos környezetbe helyezzük el.
Szerző: sengaga